راهبردهای مداخله در بحران
این زمان چالش برانگیز و از بسیاری جهات ترسناک است. یکی از راههایی که میتوانیم رهبری را برای دیگران فراهم کنیم این است که به آنها کمک کنیم درباره نحوه واکنش همه ما به وضعیت فعلی فکر کنند. دو متفکر بزرگ روانشناختی در مورد این موضوع، گیلیلند و جیمز، محققین در زمینه راهبردهای مداخله در بحران هستند. در حالی که مدل آنها مشکل فعلی را حل نمی کند، راهی به ما می دهد تا در موقعیت ها فکر کنیم و چگونه به عنوان رهبر می توانیم به دیگران کمک کنیم تا در مورد موقعیت خود فکر کنند. آنها استراتژی های مداخله در بحران را به عنوان دارای شش مرحله اساسی نشان می دهند.
مرحله اول - مشکل را تعریف کنید. در این مرحله، ما به دیگران کمک می کنیم تا بفهمند مشکلی که ما سعی در حل آن داریم چیست. به طور خاص، چه چیزی را میخواهیم ایجاد کنیم یا از آن جلوگیری کنیم؟ در دورهای که ترس و اضطراب میتواند فراگیر و طولانی باشد، این مرحله برای تمرکز افراد بر روی موضوع خاصی که میخواهند حل کنند یا حداقل به حداقل رساندن/کاهش آن چیست، مفید است.
مرحله دوم - اطمینان از ایمنی در حالی که این مرحله واقعاً سایر مراحل فرآیند را رنگ می کند، در همان ابتدا مهم است که به خود و دیگران تأکید کنیم که ایمنی افراد اطراف ما دغدغه اصلی ما است. ایمنی کسانی که ما رهبری، مدیریت و حمایت می کنیم باید در کل فرآیند هم از نظر افرادی که این رهبری را ارائه می دهند و هم از ذهن افرادی که به آنها کمک می کنند بسیار مهم باشد.
مرحله سوم - ارائه پشتیبانی در طول مداخله در بحران، مهم است که بگوییم یکی از طرفین برای کمک به طرف دیگر اینجاست. عبارت استفاده شده توسط نویسندگان این است: "اینجا یک نفر واقعاً به شما اهمیت می دهد." این نشان دادن حمایت دارای عوامل روانی است که هم به فرد اطمینان میدهد و هم به او اجازه میدهد تا وارد حالت آرامتری شود که میتواند به حل مشکل با شما کمک کند، و نشاندهنده توجه مثبت بیقید و شرط یک طرف به طرف مقابل است.
مرحله چهارم - گزینه های جایگزین را بررسی کنید. همانطور که می دانیم، اضطراب دشمن تفکر خلاق است. در طول این زمان چالشبرانگیز، مشکلات جدیدی وجود خواهد داشت که باید به روشهای جدید حل شوند، و با کمک به یافتن گزینههای جایگزین، به عنوان رهبر میتوانیم به تیمهایمان کمک کنیم تا حد ممکن شفاف باشند. با این حال، این به بهترین وجه با انجام سه مرحله قبلی انجام می شود تا همه در وضعیت ذهنی قرار گیرند که تفکر خلاق می تواند تا حد امکان سازنده باشد.
مرحله پنجم - برنامه ریزی کنید. در این مرحله، گزینه های جایگزین سنجیده شده و محتمل ترین رویکرد تصمیم گیری شده است. این کار باید با همکاری یک گروه انجام شود. در بیشتر موارد، زمانی که دیگران اجازه ورود پیدا کنند، تصمیمات فردی بهتر آگاه می شوند. وزن دهی کامل گزینه ها معمولاً به بهترین نتیجه می رسد.
گام ششم – به دست آوردن تعهد در این مرحله به افراد تکالیفی داده می شود و رهبران باید مطمئن شوند که آنچه از آنها خواسته می شود را درک می کنند. این اغلب مکان خوبی است تا از کارکنان بخواهید که به طور خلاصه برنامه را برای شما خلاصه کنند تا مطمئن شوید که آن را درک کردهاید و تفاوتهای ظریف مناسب اضافه شده است.
مانند تمام مراحل، مهارت های اصلی گوش دادن بسیار مهم است. اطمینان از درک عمیق همه طرفین به آنها کمک می کند و بعداً تعهد آنها را نسبت به طرح جلب می کند. امیدواریم این استراتژی های کوتاه مدت مدیریت بحران به همه ما کمک کند تا در کوتاه مدت به سمت آینده ای امن و سالم حرکت کنیم.
تهیه و گزینش عبدالرضا فارسی
نویسنده:
https://cmaconsult.com/author/terence-bostic-ph-d/