لیست حالت های طرحواره
حالت های کودک
کودک آسیب پذیر: احساس تنهایی، منزوی، غمگین، درک نادرست، حمایت نشده، معیوب، محروم، غرق شده، بی کفایت، به خود شک دارد، نیازمند، درمانده، ناامید، ترسیده، مضطرب، نگران، قربانی، بی ارزش، مورد بی مهری، دوست داشتنی، گمشده، بی جهت، ضعیف، شکست خورده، ستمدیده، ناتوان، کنار گذاشته شده، طرد شده، بدبین.
کودک عصبانی: به دلیل برآورده نشدن نیازهای اصلی عاطفی (یا فیزیکی) کودک آسیب پذیر، به شدت احساس عصبانیت، خشم، عصبانیت، ناامیدی، بی حوصلگی می کند.
کودک تکانشی/بی انضباط: بر اساس خواسته ها یا انگیزه های غیر اصلی به شیوه ای خودخواهانه یا کنترل نشده عمل می کند تا راه خود را طی کند و اغلب در به تاخیر انداختن ارضای کوتاه مدت مشکل دارد. اغلب زمانی که این خواسته ها یا انگیزه های غیر اصلی برآورده نمی شوند، به شدت احساس عصبانیت، خشم، عصبانیت، ناامیدی، بی حوصلگی می کند. ; ممکن است "فاسد" ظاهر شود.
کودک شاد: احساس می کند دوست داشتنی، راضی، متصل، راضی، برآورده شده، محافظت شده، پذیرفته شده، ستایش شده است، ارزشمند است، پرورش یافته، هدایت شده است، قابل درک است، معتبر است، اعتماد به نفس دارد، شایسته است، به طور مناسب مستقل یا متکی به خود، ایمن، انعطاف پذیر، قوی، در کنترل، سازگار، شامل، خوش بینانه، خود به خود
حالت های مقابله ناسازگار
تسلیم کننده سازگار: به دلیل ترس از درگیری یا طرد شدن، به شیوه ای منفعل، مطیع، مطیع، تأیید جو یا خود تحقیرکننده در اطراف دیگران عمل می کند. سوء استفاده و/یا رفتار بد را تحمل می کند. نیازها یا خواسته های سالم را به دیگران بیان نمی کند. افراد را انتخاب می کند یا درگیر رفتارهای دیگری می شود که مستقیماً الگوی طرحواره محور خودشکوفایی را حفظ می کند.
محافظ جدا: نیازها و احساسات را قطع می کند. از نظر عاطفی از مردم جدا می شود و کمک آنها را رد می کند. احساس می کند گوشه گیر، فضای خالی، حواس پرت، قطع ارتباط، بی شخصیت، خالی یا بی حوصله است. فعالیت های منحرف کننده، خودآرام کننده یا خود تحریک کننده را به صورت اجباری یا بیش از حد دنبال می کند. ممکن است برای جلوگیری از سرمایه گذاری روی افراد یا فعالیت ها، موضع بدبینانه، دوری یا بدبینانه اتخاذ کند.
جبران کننده بیش از حد: احساس می کند و رفتاری بی اندازه بزرگ، پرخاشگر، مسلط، رقابتی، متکبر، مغرور، تحقیرکننده، بی ارزش، بیش از حد کنترل شده، کنترل کننده، سرکش، دستکاری، استثمارگر، توجه جویانه یا موقعیت جویی دارد. این احساسات یا رفتارها باید در ابتدا برای جبران یا ارضای نیازهای اصلی برآورده نشده ایجاد شده باشند.
حالتهای والد ناسازگار
والد تنبیهی: احساس می کند که خود یا دیگران مستحق تنبیه یا سرزنش هستند و اغلب بر اساس این احساسات با سرزنش، تنبیه یا توهین به خود (مانند خودزنی) یا دیگران عمل می کنند. این حالت به سبکی که قوانین با آن اجرا می شوند اشاره دارد تا ماهیت قوانین.
والد خواستار: احساس می کند که راه "درست" بودن کامل بودن یا رسیدن به سطح بسیار بالا، مرتب نگه داشتن همه چیز، تلاش برای کسب مقام عالی، فروتنی، اولویت دادن به نیازهای دیگران بر نیازهای خود یا به نیازهای خود است. کارآمد باشید یا از اتلاف وقت جلوگیری کنید. یا فرد احساس می کند که ابراز احساسات یا اقدام خود به خود اشتباه است. این حالت به ماهیت استانداردهای بالای داخلی و قوانین سختگیرانه اشاره دارد، نه به سبکی که این قوانین با آن اجرا می شوند.
حالت بزرگسال سالم
بزرگسال سالم: حالت کودک آسیب پذیر را پرورش می دهد، تایید می کند و تایید می کند. محدودیت هایی را برای حالت های کودک عصبانی و تکانشی تعیین می کند. حالت کودک سالم را ترویج و حمایت می کند. مبارزه می کند و در نهایت جایگزین حالت های مقابله ناسازگار می شود. حالت های ناسازگار والدین را خنثی یا تعدیل می کند. این حالت همچنین عملکردهای مناسب بزرگسالان مانند کار کردن، فرزندپروری، مسئولیت پذیری و تعهد را انجام می دهد. فعالیت های لذت بخش بزرگسالان مانند علایق جنسی، فکری، زیبایی شناختی و فرهنگی را دنبال می کند. حفظ سلامت؛ و فعالیت های ورزشی
مرجع: "راهنمای مشتری برای شناخت درمانی مبتنی بر طرحواره" توسط دیوید سی. بریکر، دکتری. و جفری ای. یانگ، دکترا، مرکز شناخت درمانی نیویورک. 1993