روان پایا

عبدالرضا فارسی

روان پایا

عبدالرضا فارسی

مداخله در بحران

مداخله در بحران

هدف:

این دسته اطلاعات کلی در مورد مداخله در بحران شامل، اما نه محدود به، برنامه ریزی، اجرا و منابع موجود را ارائه می دهد که ممکن است بتواند به مشتری در شرایط بحرانی کمک کند.

شفاف سازی اطلاعات

تعریف بحران: اختلال یا از هم گسیختگی در الگوی عادی یا معمول عملکرد یک فرد یا خانواده. یک بحران را نمی توان با منابع/مهارت های حل مسئله مرسوم یک فرد حل کرد.


یک بحران ممکن است با یک مشکل یا یک وضعیت اضطراری متفاوت باشد

  

در حالی که یک مشکل ممکن است استرس ایجاد کند و حل آن دشوار باشد، خانواده یا فرد قادر به یافتن راه حل است. در نتیجه مشکلی که توسط یک فرد یا یک خانواده بدون دخالت خارجی قابل حل باشد، بحران نیست. اغلب اوقات، یک مشکل ممکن است برای یک خانواده یا فردی که تحت استرس است و به وضوح فکر نمی کند مانند یک بحران به نظر برسد. مداخلاتی که اعتماد ایجاد می کند و باعث اطمینان خاطر، مشاوره یا ارجاع توسط کارمند پرونده می شود، ممکن است چنین مشکلی را حل کند.

اورژانس یک ضرورت ناگهانی و فوری است، مانند زمانی که زندگی به دلیل تصادف، اقدام به خودکشی یا خشونت خانوادگی در خطر است. این امر مستلزم توجه فوری توسط مجری قانون، CPS، یا سایر متخصصان آموزش دیده برای پاسخ به رویدادهای تهدید کننده زندگی است. اگر موقعیتی بتواند 24 تا 72 ساعت برای پاسخ منتظر بماند، بدون اینکه فرد یا خانواده ای را در معرض خطر قرار دهد، یک بحران است و نه اضطراری.

سه عنصر اساسی یک بحران عبارتند از: موقعیت استرس زا، مشکل در مقابله و زمان مداخله. هر موقعیت بحرانی منحصر به فرد است و به یک رویکرد انعطاف پذیر به مشتری و موقعیت نیاز دارد.

موقعیت هایی که می تواند منجر به یک بحران شود

همه تجربیاتی دارند که باعث می شود احساس ناراحتی، 


موقعیت هایی که می تواند منجر به یک بحران شود

همه تجربیاتی دارند که باعث می شود احساس ناراحتی، ناامیدی یا خستگی کنند. هنگامی که این نوع احساسات با رویدادها یا موقعیت های خاص زندگی ترکیب می شوند، اغلب منجر به افزایش تنش و استرس می شوند. پنج نوع موقعیت شناسایی شده است که ممکن است استرس ایجاد کند و به نوبه خود به وضعیت بحران کمک کند. انواع موقعیت های بحران مشتری ارائه شده در CSO معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:


موقعیت های خانوادگی - بررسی کودک آزاری، همسر آزاری، بارداری برنامه ریزی نشده، ترک خدمت والدین، بیمار مزمن یکی از اعضای خانواده و عدم حمایت اجتماعی نمونه هایی از موقعیت های خانوادگی هستند که می توانند استرس و بحران ایجاد کنند.

شرایط اقتصادی - فشار مالی ناگهانی یا مزمن عامل بسیاری از بحران‌های خانوادگی است، مانند از دست دادن شغل، اخراج، نداشتن غذا، سرقت پول نقد یا وسایل منزل، هزینه‌های پزشکی بالا، پرداخت‌های نفقه فرزند، بازپس‌گیری خودرو، قطع آب و برق. از خدمت، پول «از دست رفته» به قمار یا اعتیاد به مواد مخدر و فقر.

موقعیت‌های اجتماعی - خشونت محله، مسکن نامناسب، کمبود منابع اجتماعی و برنامه‌های آموزشی ناکافی، راه‌هایی را نشان می‌دهد که جامعه ممکن است به بحران‌های خانوادگی کمک کند.

رویدادهای مهم زندگی - رویدادهایی که اکثر آنها را شاد می دانند، مانند ازدواج، تولد فرزند، ارتقاء شغلی یا بازنشستگی، می توانند باعث ایجاد بحران در خانواده شوند. ثبت نام کودک در مدرسه، رفتارهای یک نوجوان، خروج کودک بالغ از خانه، شروع یائسگی یا مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند رویدادهای زندگی بسیار استرس زا باشد.

عناصر طبیعی - بحران ها در اثر بلایایی مانند سیل، طوفان، آتش سوزی و زمین لرزه یا حتی دوره های طولانی گرما و رطوبت زیاد یا هوای تاریک یا بیش از حد سرد ایجاد می شوند.

مسئولیت های کارگری

کارکنان پرونده CSO و متخصصان برنامه های معلولیت می توانند تأثیر ماندگار عمده ای بر زندگی مشتریان خود داشته باشند و با واکنش مناسب و سریع به بحران های مراجعین به سایر کارکنان CSO کمک کنند. کارکنان مالی CSO و مدیران پرونده کار اول باید تلاش کنند تا مسائل بحرانی را که به حجم پرونده ها و برنامه های اختصاص داده شده مربوط می شود، حل کنند. در صورت لزوم، کارکنان CSO با کارگران پرونده و متخصصان برنامه معلولیت مشورت می کنند تا موقعیت های بحرانی مرتبط با مشتری را حل کنند.

حل موفقیت‌آمیز یک موقعیت اضطراری می‌تواند به تقویت پیوند اعتماد کارگر پرونده با مشتری خود کمک زیادی کند و زمینه را برای یک رابطه همکاری و سازنده در آینده فراهم کند. هنگامی که با یک اورژانس مشتری مواجه می‌شوید، کارکنان پرونده و متخصصان برنامه معلولیت با انجام موارد زیر پاسخ می‌دهند:

یک فهرست سریع از وضعیت تهیه کنید؛

شناسایی نوع بحران؛

اقدام به؛

تلاش برای خنثی کردن وضعیت و/یا اطمینان دادن به مشتری؛

وقتی اوضاع آرام شد:

منابع اجتماعی موجود در منطقه خود را شناسایی کرده و با آنها تماس بگیرید که می توانند به مشتری در گذر از بحران کمک کنند

رویدادها را تا حد امکان مستند کنید و در صورت لزوم محرمانه نگه دارید.

مهارت ها و منابع حرفه ای خود را حفظ کنید:

اطلاعات مربوط به منابع موجود جامعه را شناسایی و ارسال کنید. این اطلاعات را در دسترس همه مشتریان و کارکنان قرار دهید.

در صورت امکان به دنبال فرصت های آموزشی اضافی باشید. منابع اضافی برای آموزش مداخله در بحران عبارتند از:


DOP - www.hr.wa.gov ،


مدرسه مددکاری اجتماعی UW - http://socialwork.uw.edu

منبع اینترنت 

تهیه و گزینش عبدالرضا فارسی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد